Altijd al willen leren vliegen?
Duur, niet? En da’s toch heel moeilijk! Nee, echt onhaalbaar… Of toch?
Al eens van ULM gehoord?
Een ULM-vliegtuig (Ultra Light Motorised) is een licht gemotoriseerd vliegtuig, ontworpen voor recreatief vliegen. Het is klein, licht, veilig, sportief en geschikt voor één of twee personen.
Dankzij het lage gewicht tegenover hetzelfde motorvermogen is het eenvoudiger en sportiever te besturen dan een klassiek sportvliegtuig (PPL). Ze zijn betaalbaarder in opleiding, aankoop en gebruik. Bovendien zijn ze ook nog eens milieuvriendelijk.
Je ULM-brevet is wereldwijd geldig.
Ideaal voor wie het echt plezier van sportief vliegen wil ontdekken zonder de complexiteit en het prijskaartje van grotere vliegtuigen.

Waarom ULM boven PPL verkiezen?

ULM-vliegen is de perfecte mix van avontuur, vrijheid en techniek:
- 🛫 Snelle start: Binnen enkele maanden kun jij al solo vliegen.
- 💸 Betaalbaar: Lagere kosten dan een PPL-opleiding, maar met dezelfde kick.
- 🌤️ Puur vliegplezier: Lichte, wendbare toestellen brengen je dichter bij het echte vliegen.
- 🌍 Eindeloze mogelijkheden: Geniet van tochten boven natuur, steden of zelfs naar het buitenland. Er zijn bovendien veel ULM vliegvelden, waar PPL toestellen niet kunnen of mogen landen!
- 👨✈️ Toegankelijke passie: Geen voorkennis nodig – enkel motivatie en liefde voor luchtvaart.
Hoe ziet de opleiding eruit?
Fase 1:
Voor je aan je opleiding kan beginnen, dien je aan enkele voorwaarden te voldoen. Wij begeleiden je op administratief vlak waar mogelijk.
- Je moet 16 of ouder zijn.
- Indien je minderjarig bent, dient een schriftelijke machtiging van je vertegenwoordiger bezorgd te worden.
- Je dient te beschikken over een bewijs van goed gedrag en zeden (te verkrijgen bij je gemeentebestuur).
- Je dient een medische keuring te ondergaan bij een gespecialiseerde luchtvaartarts. Deze dient na te kijken of je lichamelijk en geestelijk geschikt bent om een vliegtuig te besturen. Voor ULM is een medische keuring klasse 2 of LAPL vereist.


Fase 2:
Je start de theorie-opleiding.
Je volgt zowel de theorielessen als de praktijkopleiding in onze eigen club, onder begeleiding van een gepassioneerd team van ervaren instructeurs.
Voor de theorielessen werken we steeds met een kleine groep van maximaal 6 leerlingen. Zo kan de grondinstructeur de leerling-piloten steeds individueel optimaal begeleiden.
Je krijgt een doorgedreven maar begrijpbare opleiding in de vakken wetgeving, aerodynamica, vliegtechniek, motoren, instrumenten, navigatie, meteorologie, radiocommunicatie en human factors.
Voor alle vakken worden proefexamens afgelegd, om je helemaal klaar te stomen voor het echte examen.
De lessen vinden plaats op zaterdagochtend en duren ongeveer zes maanden.
Fase 3:
Begint het te kriebelen? Ja hoor, eenmaal je bewezen hebt de vakken wetgeving, aerodynamica en vliegtechniek onder de knie te hebben, start je praktijkopleiding.
De praktijklessen van jouw opleiding zullen doorgaan op onze clubtoestellen van het type Tecnam P92. De Tecnam P92 is een favoriet bij vliegscholen wereldwijd dankzij zijn betrouwbaarheid, stabiele en vergevingsgezinde vliegeigenschappen en uitstekend zicht vanuit de cockpit.
De overzichtelijke cockpit en robuuste bouw maken het toestel ideaal voor intensieve lesvluchten. Met betrouwbare motorprestaties en een ontwerp gericht op veiligheid en gebruiksgemak, is de P92 een perfecte keuze voor wie snel, veilig en efficiënt wil leren vliegen.
De praktijklessen gaan op individuele basis door, in samenspraak met jouw instructeur.
Je kiest zelf wanneer en hoe vaak je praktijkles wil volgen. Op deze manier kan je zelf kiezen hoeveel je maandelijks wilt uitgeven, en kan je desgewenst de kost van de opleiding spreiden.


Fase 4:
Een mijlpaal!
Een onvergetelijke fase in je opleiding is je eerste solo vlucht.
Dit kan onder radiotoezicht van je instructeur zodra deze je er klaar voor acht. Na deze mijlpaal volgt de traditionele doop!
Je bent nu toegetreden tot de club van echte piloten!
Na de eerste solovlucht volgt het volgende belangrijke deel van de opleiding: navigatievluchten.
Eerst zal je samen met jouw instructeur navigatievluchten uitvoeren in de buurt van Ursel. Eenmaal je de techniek onder de knie hebt zal je ook samen met je instructeur navigatievluchten gaan uitvoeren naar andere vliegvelden.
Ook zal je na verloop van tijd geregeld een solonavigatie mogen uitvoeren onder radiotoezicht van jouw instructeur.
Fase 5:
De finish is in zicht! Nu je het vliegen, bedienen van de radio en het navigeren feilloos beheerst, is het tijd voor je examen.
Je instructeur zal je hiervoor klaarstomen, en de finale “go” geven.
Je zal dan bij het Directoraat van de Luchtvaart (Brussel) theorie-examens moeten afleggen voor de vakken wetgeving, meteorologie, human factors en radiocommunicatie.
Als je hiervoor slaagt, komt een examinator naar Ursel. Deze zal jou nog een theorie-examen afnemen. Slaag je hier ook in, dan ga je samen met de examinator, in jouw vertrouwd toestel, de lucht in, en kan je alles wat je geleerd hebt, in de praktijk bewijzen.
Proficiat, je bent nu écht piloot!


En wat kost dat?
In de eerste fase betaal je de kost voor de theorieopleiding.
Daarnaast betaal je het lidgeld van de club. Dit geld zal gebruikt worden om de vrijstelling in omnium te betalen, mocht je ooit schade aan een toestel veroorzaken.
Vanaf fase 3 betaal je een vast bedrag voor de huur van het toestel. Dit wordt gerekend per minuut dat de motor draait. Hierin zijn alle kosten zoals brandstof, verzekering, … inbegrepen. De teller start van zodra de motor loopt, en stopt zodra hij wordt uitgezet. Daarnaast betaal je ook het uurtarief voor de instructeur. Dit wordt na elke lesvlucht afgerekend, waardoor je de kosten kan spreiden naargelang je veel of minder vaak vliegt.
Het gemiddeld aantal uren waarop men een licentie kan behalen varieert van persoon tot persoon. Sommige leerlingen leren nu eenmaal wat sneller dan anderen, en soms werkt het weer ook wel eens tegen. Een richtlijn tot het behalen van een brevet is een totaal van 45-75 vlieguren als je regelmatig vliegt. Dit hangt natuurlijk samen met de frequentie waarop je les volgt en varieert van persoon tot persoon.
En wat daarna?
Daarna ben je helemaal vrij om het luchtruim te verkennen!
Je kan hiervoor een van onze toestellen huren tegen dezelfde prijs als tijdens je opleiding. Uiteraard zijn er dan geen kosten voor een instructeur meer aan verbonden.
Je kan je eveneens inschrijven in een of meerdere gespecialiseerde opleidingen.
Onze vloot wacht op jou!

OOD77
Fly Synthesis Texan
Specialisatieopleiding
Beschikbaar voor huur voor gebrevetteerde piloten.

OOG70
Tecnam P92
Basisopleiding
Beschikbaar voor huur voor gebrevetteerde piloten.

OOG64
Tecnam P92
Basisopleiding
Beschikbaar voor huur voor gebrevetteerde piloten.
